De BeleefTV onderzoekt cultuurverschillenNews 

Bij de introductie van de digitale speltafel in België ontdekte Dennis de Wit, directeur van De BeleefTV, al hoe belangrijk het is om rekening te houden met cultuurverschillen. Niet alleen voor de manier waarop je de markt benadert, maar ook voor het product zelf. Nu is de Duitse markt aan de beurt. In de pilot  met de gemeente Den Haag onderzoekt de ondernemer de cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland en wat de beste vestigingslocatie is. In zijn eerste blog vertelt hij wat hij al heeft gedaan als voorbereiding op de stap naar Duitsland.

Bij de introductie van de digitale speltafel  in België ontdekte Dennis de Wit, directeur van De BeleefTV, al hoe belangrijk het is om rekening te houden met cultuurverschillen. Niet alleen voor de manier waarop je de markt benadert, maar ook voor het product zelf. Nu is de Duitse markt aan de beurt. In de pilot  met de gemeente Den Haag onderzoekt de ondernemer de cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland en wat de beste vestigingslocatie is. In zijn eerste blog vertelt hij wat hij al heeft gedaan als voorbereiding op de stap naar Duitsland.

De BeleefTV is een digitale spel- of activiteitentafel bedoeld voor senioren met dementie. Het ziet eruit als een groot scherm met daarop onder meer interactieve spellen, muziek, foto’s en filmpjes die bij de ouderen herinneringen activeren en hersenactiviteit stimuleren.

Kansen over de grens

Als ondernemer ben je altijd op zoek naar kansen. Dus kijken we uiteraard ook over de grens. Een tijdje geleden zijn we begonnen in Vlaanderen, waar we ontdekten dat de Vlaamse markt echt anders is dan de Nederlandse. Dat merk je aan kleine dingen. In Nederland deden we een campagne op Facebook, waarmee zorgmedewerkers konden aangeven of ze een gratis proefplaatsing wilden. Honderden leads leverde dat op. Maar precies dezelfde campagne deed in Vlaanderen helemaal niets. Dus nu we ons oriënteren op Duitsland, doen we eerst goed onderzoek: we gaan niet met oogkleppen op de Duitse markt bestormen . De pilot komt dus op een goed moment. We willen onderzoeken hoe we een introductie op de Duitse markt het beste kunnen aanpakken.

Een cursus Duits

Met het hele team volgden we een cursus Duits, zodat we in het vervolg mensen in het Duits kunnen aanspreken. Van medeondernemers heb ik begrepen dat mensen in Duitsland dat erg op prijs stellen. Maar het gaat niet om taal alleen: een les uit onze ervaring in België was dat we ook de activiteitentafels zelf goed moeten vertalen. De kinderliedjes die mensen kunnen kiezen, moeten natuurlijk Duits zijn – en ingezongen door een Duitse zangeres. Ook verzamelden we Duitse spreekwoorden. En de foto’s voor de praatplaten moesten opnieuw: dat moeten herkenbare Duitse locaties zijn. Inmiddels is dat helemaal verzorgd.

De volgende stap: testen

Eind augustus zijn alle aanpassingen in de software voltooid. De volgende stap is dat we daadwerkelijk met ons product naar Duitsland gaan en we de eerste gesprekken voeren met instellingen en potentiële verkoopkanalen. In september hopen we dan de eerste proefplaatsingen te kunnen doen om de aangepaste activiteitentafels te testen. Daaruit blijkt dan misschien dat er nog meer aanpassingen nodig zijn. Ik ben benieuwd! Die aanpassingen zouden we in het laatste kwartaal kunnen doorvoeren, zodat we volgend jaar echt van start kunnen.

Een veel formelere opstelling

De Duitse markt lijkt meer op de Vlaamse dan op de Nederlandse, verwacht ik. In Nederland praat je een halfuur met iemand en noem je hem of haar vervolgens bij de voornaam. Via contacten die ik in Duitsland heb, weet ik dat het in Duitsland gewoon ‘Herr…’ of ‘Frau…’ blijft. Veel formeler. Om die reden verwacht ik dat de verkoop in Duit sland meer top-down zal gaan, net als in België. In Nederland verloopt het eerste contact vaak via de medewerkers op de vloer. Zij vragen een proefplaatsing aan en overtuigen vervolgens het management. In België is het vaker andersom; dan vertellen medewerkers dat de directie graag wil dat ze het gaan uitproberen. Die formelere opstelling verwacht ik ook in Duitsland, maar of dat ook klopt, zal blijken uit de gesprekken die we gaan voeren.

Wel of niet vestigen in Duitsland?

We willen op de beste manier de Duitse markt benaderen. Een locatie dichtbij lijkt me dan belangrijk, omdat de tafels groot en zwaar zijn en we die voor proefplaatsingen naar Duitsland moeten brengen en ophalen. Een van de mogelijkheden is om een vestiging te openen in Venlo, vlakbij de Duitse grens. De medewerker daar zou in de eerste periode ook nog inzetbaar zijn op de Nederlandse markt. Er kan namelijk veel tijd zitten tussen het eerste contact en de daadwerkelijke aankoop, vanwege de budgetten waar zorginstellingen mee werken. Maar misschien blijkt uit de eerste gesprekken wel dat het handiger is om een technische partner of reseller in Duitsland te vinden. Dat is nog even afwachten.

Sign up now
for the 2025 edition
Elisa van Maanen-Gentzsch

Program Manager GMEP
e.vanmaanen@thehague.com

+31 6 12367036

Shopping Basket